Najlepsze inspiracje
zamiast gotowych rozwiązań.

Nowe

Pięciogwiazdkowy dzień :)

Akt wiary na miarę modelu biznesowego

PrezentPewnie każdy wierzący człowiek potrafi wyobrazić sobie czym jest akt wiary. Pytanie, czy tenże wierzący lub niewierzący, że akty wiary to jeden z najważniejszych składników w ewolucji modelu biznesowego

Kiedy siadasz do jakiejkolwiek pracy, która choćby cieniem zahacza o przedsiębiorczość zwykle, świadomie lub bez tej świadomości, przyjmujesz jakieś założenia odnośnie efektów biznesowych prowadzonej działalności. Może to i paskudnie brzmi, ale z grubsza sprowadza się do wyobrażenia sobie, a jeszcze lepiej zapisania, planów odnośnie szacowanych przychodów. Nie ma oczywiście tu znaczenia czy tym przychodem jest wynik ilościowy (np. ilość zarobionych pieniędzy ze sprzedaży) czy może dla odmiany jakościowy (np. poziom zadowolenia osób wychodzących z twego domu po skończonej imprezie). Wszystko to są to konsekwencje twojej przedsiębiorczości. 

Przedsiębiorczość właśnie temu służy: osiąganiu wyników jakościowo lub/i ilościowo lepszych po działaniu, niż miało to miejsce w chwili przed rozpoczęciem Twojej aktywności.  

No dobrze, to co to są zatem te akty wiary i czemu one służą. Akty wiary, jakie są, każdy wie, parafrazując słynny wpis encyklopedyczny. Akt wiary w modelu biznesowym, to hipoteza, która w konsekwencji Twej aktywności jako przedsiębiorcy zostanie zweryfikowana pozytywnie lub negatywnie. Przykładowo, siedzisz sobie w niedzielne popołudnie na tarasie przed domem z piwem i myślisz sobie: „Oj, jak by mi się chciało, tak jak mi się nie chce”. I wzdychasz ciężko, bo przecież jeszcze nie wiesz, że za chwilę dopadnie cię bakcyl przedsiębiorczości. Klepiesz się po brzuchu i idziesz za potrzebą do toalety, bo piwo stawia wymagania. Przy okazji wchodzisz na wagę, zerkasz, schodzisz z niej, wchodzisz jeszcze raz, schodzisz, bierzesz ją do ręki i potrząsasz, potem jeszcze raz wchodzisz  i … 

W panice wybiegasz z łazienki. Myślisz sobie: „muszę przekonać żonę, by pobiegała dziś ze mną. Powinno się to udać zrobić”. I w ten oto sposób sformułowałeś akt wiary w modelu biznesowym. Wiary, że w wyniku twego przekonywania uda ci się osiągnąć cel biznesowy jakim jest uczestnictwo partnerki w biegu przez prerię lub przynajmniej wokół domu. Przedsiębiorczością jest bieg. Efektem przedsiębiorczości wypocone, bo nie spalone przecież, pół litra wody. Aktem wiary jest założenie, że nie będziesz robić tego sam i dwie osoby pobiegają zyskując  przy tym na ogólnym samopoczuciu.  

Jak widać z tego przykładu, nawet jeśli nie jesteś właścicielem sklepu, który wierzy, że danego dnia w kasie znajdzie się 2500 zł utargu, dyrektorem działu osobowego, który wierzy, że dziś zatrudni 99 osób, tylko zwykłym Jankiem, to i tak najlepiej gdy hipoteza będąca aktem wiary, da się zweryfikować w sposób przeliczalny.  

Hipotezy / akty wiary można stawiać po to, by cieszyć się z ich stawiania. Myślę, że tutaj pasjans jest dobrym przykładem: wyjdzie lub nie wyjdzie. W życiu osób przedsiębiorczych lepiej jest jednak odnosić się do konkretnych liczb i jednostek, bo to one wskazują, czy zmiana zachodzi w zakładanym przez „biznesplan” kierunku, czy też może sprawy idą w pole. Skoro przez cały miesiąc ciężko pracuję i dostaję za to połowę zaplanowanej wypłaty (akt wiary), to w następnym miesiącu poszukam innej pracy (wniosek z negatywnie zweryfikowanej hipotezy). Skoro planowałem rozdać na ulicy w godzinę 1000 jabłek, które nie pojechały do kraju szalejącej demokracji (akt wiary), a zrobiłem to w pół godziny, to jutro muszę mieć ich więcej (wniosek z pozytywnie zweryfikowanej hipotezy). 

Lubię wygłaszać głośno lub zapisywać sobie w zeszycie akty wiary związane z moimi popisami przedsiębiorczości. Jakikolwiek cel, którego osiągniecie zakładam (np. przeniosę przywieziony w workach ekogroszek do garażu w godzinę) wieńczy akt wiary. Osiągnięcie go daje mi wiedzę o sobie: jestem w stanie przenieść 33 worki w godzinę i następnego dnia nie płakać, że bolą mnie plecy. Nieosiągnięcie daje mi jeszcze lepszą wiedzę: trzeba kupić wózek do wożenia worków z węglem, bo nie jestem w stanie przenieść ich w przyzwoitym czasie, zaś mokry węgiel źle działa na kocioł CO.  

Akty wiary nieustannie pojawiają się w głowie przed jakimkolwiek działaniem. Są tym co zarówno motywuje, by działać efektywnie jak i po negatywnym zweryfikowaniu źródłem prawdziwej wiedzy o danym projekcie biznesowym. Dotyczy to zarówno życia osobistego jak i społecznego. Pamiętaj o tym, by zapisywać je wyraźnie w zeszycie, a po wykonanym zadaniu pisemnie ocenić efekty. To dopiero da ci obraz, czy wybrana droga jest tą, którą należy dalej kroczyć, czy może przyszedł czas szukania innej ścieżki.  

Słowa kluczowe:, , , ,

Trackback z twojego serwisu.

Komentarze (2)

Pozostaw komentarz

%d bloggers like this: