Najlepsze inspiracje
zamiast gotowych rozwiązań.

Nowe

Pięciogwiazdkowy dzień :)

Walka ze stresem. Budowanie odporności psychicznej

Budowanie odporności psychicznej

Tekst powstał w oparciu o książkę: Wacław Kisiel-Dorohinicki, Tylko bez nerwów. Zarządzanie stresem w pracy., Helion 2011.

Spis treści

 

W budowaniu odporności psychicznej bardzo istotną rolę odgrywa profilaktyka stresu. Odporność na stres nie jest cechą stałą – jeśli chcemy ją utrzymać – powinniśmy budować indywidualną odporność na stres . Celem budowania swojej odporności jest doprowadzenie do stanu, w którym bez względu na okoliczności umiemy efektywnie wykonywać zadania i osiągać cele. Tworzenie zasobów odporności powinno być procesem ciągłym.

Jak zadbać o odporność psychiczną?

Odżywiaj się prawidłowo. Istotne jest zarówno to, co jemy, jak i ile jemy. Ważne jest nasze samopoczucie związane z prawidłową dietą i utrzymanie odpowiedniej wagi. Są produkty, które nas pobudzają i takie, które wpływają na uspokojenie.

Warto przemyśleć czym zastąpić sięganie po słodycze, coca – colę czy tłuste przekąski.

Bądź aktywny fizycznie. Świadomie podejmuj wysiłek. Bez systematycznego wysiłku nie utrzymasz kondycji . Brak kondycji obniża twoją odporność na stres.

Aktywność fizyczna pozwala efektywnie rozładowywać pojawiające się napięcia oraz daje nam siłę na radzenie sobie z nimi na bieżąco. Ćwiczenia pozwalają na oderwanie się od problemów zawodowych. Podczas uprawiania sportu ludzie przeważnie nie myślą o problemach zawodowych. Umysł otrzymuje chwilę odpoczynku. Ładuje baterie.

Ważne jest, by trening był ustrukturyzowany, zaplanowany i konsekwentnie realizowany. Trzeba trzymać się raz ustalonego harmonogramu.

Trening powinien się składać z trzech podstawowych części: rozgrzewki, ćwiczeń właściwych i ćwiczeń relaksacyjnych. Godzina treningu: 5 – 10 minut rozgrzewka, 30 – 40 minut ; 10 – 15 minut relaksacja.

Jeśli nie masz czasu ćwiczyć – spaceruj! Uprawiaj ogródek. Majsterkuj czy rób porządki. Każda forma aktywności fizycznej jest dobra!

Odpoczywaj i wysypiaj się. Odporność nie jest cechą stałą. Inaczej reagujemy na stres, kiedy jesteśmy wypoczęci, a inaczej wówczas, gdy przemęczeni. Sen korzystnie wpływa na nasz organizm. Sen zapewnia organizmowi regenerację, pozwala się wyciszyć, a w konsekwencji – skuteczniej radzić sobie z trudnościami. Daje nową perspektywę. Powiedzenie: jutro będzie nowy dzień jest jak najbardziej na miejscu i napawa optymizmem.

Skutki niedoboru snu:

  • Zmęczenie,
  • Rozdrażnienie,
  • Bóle głowy,
  • Zniekształcone postrzeganie,
  • Zaburzenia w koncentracji uwagi,
  • Drżenie ciała,
  • Tycie,
  • Zaburzenia orientacji,
  • Zaburzenia pamięci krótkotrwałej,
  • Myśli paranoidalne,
  • Halucynacje.

Śpij w stałych porach. Dbaj o to, żeby pokój był przewietrzony. Przed snem wypij coś ciepłego. Zrelaksuj się. Pomyśl o czymś miłym. Podsumuj dzień i pochwal się za osiągnięcia. Oddychaj głęboko. Śpij 8 godzin.

Pamiętaj, że w spokojnym śnie twoja siła. Nie bierz pracy do łóżka. Lepiej nie oglądać w sypialni telewizji i nie czytać wiadomości w internecie. One pobudzają organizm miast go wyciszać.

Kiedy stan deprawacji snu się przedłuża mówimy o zespole chronicznego zmęczenia. Aby go zdiagnozować trzeba rozpoznać wspólnie cztery z wymienionych niżej objawów:

  • Trwałe lub powracające osłabienia pamięci bezpośredniej i koncentracji uwagi,
  • Bolesne węzły chłonne pachowe, i karkowe,
  • Bóle mięśni,
  • Bóle gardła,
  • Zaburzenia snu,
  • Długotrwałe zmęczenie powysiłkowe (trwające ponad 24 godziny).

Zespół chronicznego zmęczenia występuje wówczas, gdy tak angażujemy się wykonywanie zadań i realizację celów w pracy, że nie znajdujemy czasu na wypoczynek i regenerację organizmu. Pracując pod ciągłą presją wyniku i chęci zadowolenia przełożonych lub organizacji – zapominamy o sobie. Wówczas jesteśmy zdecydowanie bardziej podatni na stres i jego negatywne skutki.

W zależności od charakteru pracy, powinniśmy do niej wprowadzać odpowiednie przerwy. Odetchnąć. Wyjść na świeże powietrze. Porozmawiać o czymś miłym. Zrobić kilka skłonów.

Buduj i pielęgnuj relacje z ludźmi. Dla troski o zdrowie psychiczne ważne jest budowanie relacji opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Ludzie, którzy budują głębokie i liczne związki patrzą na świat bardziej optymistycznie i widzą w innych wartość. Nie mają więc kłopotu z kontaktowaniem się z osobami o odmiennych poglądach. Są życzliwsi, pogodniejsi i mają większą satysfakcję z życia.

Warto jest budować relacje. Dlatego ćwiczmy umiejętność empatycznej rozmowy, słuchani, budowania przyjaznej atmosfery.

Dbaj o swoją samoocę i wierz w sukces! Samoocena jest rym aspektem ja, który wyraża wartość, jaką przypisuje sobie człowiek. Poczucie własnej wartości i adekwatności oceny samego siebie jest istotnym elementem wyróżniającym człowieka zdrowego.

Myślenie o sobie w sposób pozytywny, to umiejętność dostrzegania w sobie wartości. Dzięki temu wierzymy w siebie. Potrafimy podejmować samodzielne decyzje, przy zachowaniu koniecznego realizmu.

Istotnym aspektem jest tu także umiejętność samokontroli. Chodzi o to, byśmy potrafili zaczekać na spełnienie naszych planów, oczekiwań czy marzeń, a nie dążyć do tego, by mieć to wszystko natychmiast. Jeśli nie potrafimy odroczyć przyjemności – narażamy się na niepowodzenia i stres.

Techniki radzenia sobie ze stresem.

Nie ma złotej recepty na radzenie sobie ze stresem. Pierwszym i kluczowym krokiem jest poznanie siebie, swoich reakcji, sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Po drugie zlokalizowanie podstawowych stresorów. Trzecim elementem jest poznanie różnorodnych technik radzenia sobie ze stresem.

Czyli zrozumienie swojego sposobu reagowania w sytuacjach stresowych pozwala nam na odpowiedni dobór i optymalna wykorzystanie technik radzenia sobie ze stresem.

To, czy sytuacja jest dla nas stresująca zaczyna się w naszej głowie. Warto więc stosować działania długofalowe, które są nastawione na skuteczną redukcję negatywnego napięcia. Czasem skuteczne są także działania krótkotrwałe skuteczne na dany moment.

 Dorota Wiśniewska

 

Słowa kluczowe:, , , , , , , , , , , , , , , ,

Trackback z twojego serwisu.

Pozostaw komentarz

%d bloggers like this: