Najlepsze inspiracje
zamiast gotowych rozwiązań.

Nowe

Pięciogwiazdkowy dzień :)

Model biznesowy. Projekt: ocena szkolenia. Kluczowe działania.

Krzysztof Wiśniewski

W dwóch poprzednich częściach scharakteryzowałem wprowadzenie do modelu biznesowego w odniesieniu do opisywanego projektu,  szablon modelu biznesowego ocenaszkolenia.pl  oraz przedstawiłem propozycję wartości modelu.

Schemat modelu biznesowego

Teraz zwrócę się w lewą stronę schematu i skoncentruję na części, którą pokrótce nazwę częścią kosztową. Więcej na temat napisałem w krótkim tekście przed paroma tygodniami zatytułowanym: Winien i ma – podstawa modelu biznesowego.

Jednym z głównych składników kosztotwórczych w opisywanym projekcie ocenaszkolenia.pl są wszelkiego rodzaju kluczowe działania niezbędne do  przygotowania, wdrożenia oraz zarządzania narzędziami informatycznymi realizującymi e-usługę. Podchodząc nonszalancko można by rzec, iż praktycznie żadne kluczowe działania nie są wymagane, gdyż wszelkiego rodzaju e-usługi są niejako ze swej natury wyłączone z konieczności wspierania ich realizacji przez ludzi. Nic bardziej mylnego. O ile nie mam problemu z wyobrażeniem sobie sklepu internetowego prowadzonego przez pracowitego studenta, który oferuje książki czy też inne produkty na niewielką skalą i robi to sam, to utrzymanie w ruchu serwisu takiego jak mają aktywne sklepy internetowe sprzedające po kilkadziesiąt czy kilkaset produktów dziennie to konieczność utrzymania w ruchu dziesiątek procesów i tym samym podejmowania kluczowych działań. Tu już nie ma miejsca na zabawę i kluczowe działania stanowią ważny czynnik w analizie modelu biznesowego takiego projektu.

Wracając do kluczowych działań w tym projekcie. W moim odczuciu obejmują one:

  1. Przygotowanie serwisu internetowego – W większości przypadków organizacje stosują taki schemat działania: przygotowanie serwisu internetowego zlecane jest do zewnętrznego podmiotu (firmy informatycznej) celem przygotowania logiki biznesowej aplikacji (czyli, co ma robić program), warstwy modelu (czyli jak, gdzie zgromadzone są dane i jak są reprezentowane w programie) oraz warstwy prezentacji, która odpowiada za to wszystko, co widzimy na ekranie. W przypadku prostych aplikacji nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobił to jeden informatyk, tak jak ja zrobiłem to w przypadku minimalnie funkcjonującej wersji programu, lecz w przypadku większych zwykle pracuje nad tym więcej osób.
    Serwis internetowy: ocenaszkolenia.pl

    Serwis internetowy: ocenaszkolenia.pl

    W szczególności, praktycznie zawsze warstwa prezentacji tworzona jest przez wyspecjalizowane studio graficzne czy agencję kreatywną, która tworzy wspólną wizję z materiałami promocyjnymi e-usługi. W tym przypadku, zarówno wersja podstawowa jak i pierwsze rozwojowe tworzone będą we własnym zakresie, bo nie mam problemu z pisaniem kodu aplikacji bazodanowych (używam technologii Microsoft ASP.NET, C#, Windows Server 2008 i wyżej; aplikację tworzę z pomocą Visual Studio 2012 i bibliotek Telerik ASP.NET AJAX). Czyli, do kluczowych działań włączam przygotowanie podstawowej wersji kodu aplikacji. Z doświadczenia wiem, iż przygotowanie tego rodzaju programu wraz z testami to nakład pracy rzędu 100 godzin, więc w praktyce trzeba na to zarezerwować około 2 tygodni pracy. Ponieważ pracę programisty należy szacować na poziomie 80 zł netto za godzinę, więc całkowity koszt przygotowania minimalnej wersji programu będzie rzędu: 80 * 100 = 8000 zł. Mam więc wybór: skorzystać z zewnętrznej firmy i tyle mniej więcej zapłacić lub zrobić to sam korzystając z luk czasowych w realizacji innych obowiązków. Oszczędność to podstawa przy organicznym rozwoju biznesu, więc decyzja jest oczywista: robię to sam.
  2. Utrzymanie serwisu internetowego – w przypadku opisywanej e-usługi, zgodnie z tym, co wykażę w części poświęconej segmentom klientów, nie spodziewam się specjalnie dużego ruchu w sieci i tym samym dużego obciążenia serwera. Pomijając rozumowanie, które tam zamieszczę wkrótce, spodziewam się, iż praktycznie każda firma hostingowa świadcząca usługi hostingu Windows dla biznesu spełni pokładane w niej nadzieje i w zupełności wystarczy do realizacji zadania. Ze względu na konieczność ograniczenia kosztów wdrożenia projektu, pierwsze wersje zostaną umieszczone na firmowym serwerze. Jego wadą jest relatywnie niska przepustowość łącza, więc z chwilą pozyskania pierwszych klientów koniecznym będzie zakupienie usługi zewnętrznej i zwolnienie zasobów lokalnych. Zatem, problem hostingu nie istnieje w tym miejscu. Problemem jednakże będzie utrzymanie wysokiego poziomu użyteczności serwisu, sprawdzania poprawności jego działania, szybkiej reakcji na zgłoszenia awarii lub błędów funkcjonalności przez użytkowników i tym podobne działania. Mówiąc wprost, ciężka robota u podstaw bez której nie da się realizować sprzedaży e-usługi. To już wymaga podejmowania działań. Działając zgodnie z założeniem, że projekt ma się rozwijać organicznie, działania te w początkowym okresie będą wykonywane we własnym zakresie, a w późniejszym outsourcowane do zewnętrznego podmiotu wykonującego usługi informatyczne zarządzania zasobami internetowymi.
  3. Rozwój serwisu internetowego realizującego e-usługę – zgodnie z przyjętą metodologią lean startup, oprogramowanie serwisu internetowego będzie tworzone w sposób iteracyjny w kolejnych cyklach: tworzenie -> pomiary -> uczenie się. Więcej o metodzie przeczytasz w: Lean Startup , Eric Ries, Helion 2012, ISBN: 978-83-246-5100-9. eric-ries-metoda-lean-startupOznacza to, iż nieustannie będą wprowadzane w kodzie zmiany dostosowujące go do potrzeb użytkowników. Wpływ tych zmian na realizację polityk sprzedażowych będzie stale monitorowany i w oparciu o te pomiary podejmowane będą kolejne decyzje o kierunku rozwoju produktu (etap uczenia się). Innymi słowy, w stosowanej w projekcie implementacji modelu lean startup nie będziemy mówić o rewolucyjnych zmianach w produkcie, tylko praktycznie każdy dzień przynosić będzie choćby minimalne zmiany. Zauważ, choć trudno porównywać skalę, gdy czytasz o tym jak funkcjonuje wyszukiwarka google, to często trafiasz na informacje, że przykładowo w ciągu miesiąca wprowadzono kilkaset zmian w algorytmie wyszukiwarki. Niewiarygodne? A jednak, nawet najmniejsze zmiany w kodzie aplikacji mogą znacząco wpływać na przepływy użytkowników i w konsekwencji efekty biznesowe wprowadzanych zmian. Natychmiast na myśl przychodzi tu podobieństwo do teorii katastrof, gdzie nietrudno wskazać przykład, w którym niewielka zmiana jednego z parametrów wejściowych skutkuje „katastrofalną” na dobre lub na złe w rezultacie końcowym. Dlatego właśnie będziemy  w przypadku oceny szkolenia prowadzić politykę bardzo małych i częstych kroków oraz pomiarów skutków zmiany, a nie rewolucyjne zmiany jak to jest w przypadku dużych, komercyjnych programów komputerowych. Oczywiście, zgodnie z polityką ograniczania do minimum kosztów wdrożenia, większość przedstawionych wyżej działań będzie wykonanych we własnym zakresie. Jednym z ważniejszych pól wprowadzania danych na stronie winno być pole na komentarze użytkowników dzięki którym możliwym będzie szybkie reagowanie na ich potrzeby.
  4. Potrzeby związane z backoffice – z jakim tylko biznesem nie mielibyśmy do czynienia zawsze trzeba dbać o jego prawidłowe funkcjonowanie. Ponieważ na tym etapie nie planujemy wprowadzenia zewnętrznego udziałowca, którego środki pozwoliłby na organizację zaplecza prowadzenia biznesu, to musimy robić to sami czyli moja siostra, przyjaciółka i ja. Biuro mam, łącza telefoniczne też, sprzęt informatyczny niezbędny do realizacji zadań również, obsługę księgową zapewnia zewnętrzne biuro rachunkowe, więc nie ma na co czekać i trzeba działać! W ramach obowiązków każde z nas weźmie na siebie pracę na zapleczu biznesu i będzie osobiście dbać o swoją działkę. Zatem to co potrzebujemy w ramach zasobów już mamy, bo kupiliśmy to wcześniej, a to co trzeba będzie kupić  to będziemy, po wielokrotnym przemyśleniu uzasadnienia dla poniesienia danego wydatku, kupować na bieżąco. Na tym etapie nie ma takich potrzeb, bo wszystko od ekspresu do kawy (podstawowe narzędzie prowadzenia biznesu) po jeżdżące samochody i komputery stacjonarne i przenośne wraz z oprogramowaniem mamy. A propos oprogramowania. Chcąc ograniczyć koszty prowadzenia działalności, z chwilą otworzenia firmy informatycznej dokonaliśmy zakupu subskrypcji oprogramowania Microsoft w ramach pakietu MAPS dla developerów. Otrzymaliśmy licencje zarówno na produkty serwerowe (po jednej sztuce) jak i desktopowe (po 10 licencji profesjonalnych) oraz licencje na oprogramowanie developerskie takie jak Visual Studio. Roczny koszt subskrypcji to kwota rzędu 430 EUR rocznie, więc czujemy się jak w raju, bo kupienie tego wszystkiego w „jednym strzale” zrujnowałoby startowy budżet firmy.

Podsumowując: w przypadku projektu ocena szkolenia kluczowe działania to przede wszystkim praca informatyczna przy przygotowaniu narzędzia oraz jego utrzymanie i rozwój. Praktycznie wszystkie działania w początkowym okresie biznesu będziemy robić we własnym zakresie, co pozwoli znacznie obniżyć koszty wdrożenia. Z każdym pozyskanym klientem korzystającym w sposób komercyjny z narzędzia będziemy zwiększać zaangażowanie zewnętrznych dostawców usług i koncentrować swoją uwagę na rozwoju biznesu. Prace zaplecza biznesu prowadzić będziemy również we własnym zakresie angażując wszystkie zasoby osobowe do obsługi kluczowych zasobów.

O zasobach osobowych będzie w następnym odcinku. Już dziś zapraszam!

Słowa kluczowe:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Trackback z twojego serwisu.

Pozostaw komentarz

%d bloggers like this: