Najlepsze inspiracje
zamiast gotowych rozwiązań.

Nowe

Pięciogwiazdkowy dzień :)

Model biznesowy. Projekt: ocena szkolenia. Kluczowe zasoby. Zasoby sprzętowe, niematerialne i prawne

Ocena szkoleniaW poprzedniej części poświęconej zasobom osobowym  opowiedziałem o potrzebach projektu Ocena Szkolenia  w zakresie pracy ludzkiej. Z punktu widzenia modelu biznesowego ludzie nie są jedynymi kluczowymi zasobami. Do rozważenia zostaje jeszcze to wszystko co materialne i niematerialne, a bez czego projekt nie może zostać wdrożony.

W przypadku naszego projektu, oprócz kompetentnych ludzi potrzebujemy jeszcze:

  1. Komputer z oprogramowaniem biurowym. Pracownik biurowy, którego rolą będzie zarządzać całą pracą operacyjną związaną z funkcjonowaniem biznesu potrzebować będzie do pracy stabilnego sprzętu, który zapewni mu możliwość wykorzystania oprogramowania biurowego, komunikacyjnego (internet, e-mail), CRM (relacje z klientami, bazy danych klientów) oraz narzędzia do tworzenia faktur. Potrzeby te jest w stanie spełnić dowolny stacjonarny komputer, może być typu all-in-one z niezbędnym oprogramowaniem.
    1. Jakkolwiek doceniamy platformy otwarte i możliwość korzystania z darmowych rozwiązań opartych o kod otwarty, to doświadczenie biznesowe pokazuje, iż gros firm korzysta z oprogramowania biurowego firmy Microsoft Corp. i wychodzeniu poza ten schemat może towarzyszyć poczucie, że coś nie działa prawidłowo, że jakiegoś pliku kontrahent nie może otworzyć czy też dokument traci elementy formatu. Szkoda czasu na takie problemy. Lepiej zapłacić za licencję Microsoft i działać efektywnie. Istnieje również możliwość skorzystania z atrakcyjnej cenowo oferty na Office 365, lecz w przypadku gdy mamy wykupione licencje MAPS nie jest to optymalne rozwiązanie.
    2. Oprogramowanie komunikacyjne to przede wszystkim przeglądarka internetowa oraz klient poczty elektronicznej. Zarabianie na e-usłudze wymaga nieustannego testowania jej z pomocą różnych narzędzi informatycznych, z których korzystają lub mogą korzystać potencjalni klienci. Oznacza to, iż z punktu widzenia sprzedawcy takich usług nie warto koncentrować się na jednym konkretnym rozwiązaniu lecz nieustannie używać różnych. W praktyce więc, na naszych komputerach muszą być zainstalowane Internet Explorer, Firefox, Opera, Safari oraz Chrome i co najważniejsze, nieustannie wykorzystywane. W przypadku telefonu od klienta, iż coś niezrozumiałego dzieje się z aplikacją musi istnieć możliwość szybkiego odtworzenia w warunkach firmy problemu i podjęcia działań naprawczych. Interes klienta i komfort jego pracy jest tu najważniejszy!
      W przypadku klienta poczty elektronicznej wymagania nie są aż tak wyśrubowane i w zupełności wystarczy Microsoft Outlook stanowiący składnik pakietu Office. Wiele osób z różnych firm wykorzystuje go w praktyce nie tylko do obsługi poczty, ale również do planowania spotkań, więc nie warto „kopać się z koniem” i należy iść po linii najmniejszego oporu.
    3. Oprogramowanie CRM – relacje z klientami, baza kontaktów, baza potencjalnych kontaktów, lejki sprzedaży to obszary bez których prowadzenie efektywnej sprzedaży i zarządzania relacjami z klientami nie może być prowadzona efektywnie. W naszym przypadku, ze względu na zdobyte wcześniej doświadczenie oraz posiadane licencje z pewnością skorzystamy w początkowym okresie z dodatku do Microsoft Outlook pod nazwą Microsoft Business Contact Manager, a w późniejszym z Microsoft Dynamics. Obydwa te programy wchodzą w skład pakietu MAPS, więc już je mamy.
    4. Oprogramowanie księgowe – w naszym przypadku oferta adresowana jest w całości do podmiotów gospodarczych: firm szkoleniowych, trenerów – freelancerów oraz organizacji biznesowych, więc nie potrzebujemy kasy rejestrującej i całość sprzedaży dokumentowana będzie z pomocą faktur sprzedażowych. W związku z tym mamy dwie możliwości: skorzystać z posiadanego oprogramowania księgowego lub też stworzyć nowy ciąg numeracyjny i korzystać z oprogramowania działającego w chmurze. Z punktu widzenia możliwości rozwoju biznesu jako wydzielonego przedsiębiorstwa lepiej nam będzie wykorzystać usługi w chmurze i dzięki temu mieć łatwy wgląd z dowolnego miejsca w świecie w dokumenty księgowe. Rozwiązanie to ma jeszcze tę zaletę (sprawdziliśmy to w praktyce), że wgląd w przebieg sprzedaży ma również biuro rachunkowe, z którego korzystamy, co ułatwia pracującym tam osobom na bieżąco monitorować obsługę procesów sprzedażowych i pobierać w odpowiednim czasie dokumenty księgowe (biuro drukuje je sobie w siedzibie).
    5. Komputer z oprogramowanie developerskim. O tym już była mowa wcześniej, gdy opisywana była praca programisty. W każdym razie, bazując na doświadczeniu życiowym w rzeczywistym biznesie uruchomimy jeden komputer stacjonarny z lepszą pamięcią i szybszymi dyskami SSD jako sprzęt, na którym będą prowadzone prace rozwojowe. Wraz z pakietem MAPS otrzymaliśmy Visual Studio 2012 oraz Microsoft Expression  (wygodne narzędzie do tworzenia statycznych stron i prototypów stron internetowych; często wykorzystuję na wstępnym etapie rozwoju tworzonego kodu aplikacji). Podstawowym systemem operacyjnym w tym przypadku jest Microsoft Server (my wykorzystujemy wersję Standard) oraz silnik relacyjnej bazy danych w postaci pobranego z internetu darmowego Microsoft SQL Server Express 2012 (lubię tę wersję, bo świetnie sobie radzi z bazami stworzonymi we wcześniejszych wersjach i nie ma problemu z ich pracą). Należy dodać, że wraz z pakietem MAPS użytkownik otrzymuje pełną wersję bazy SQL, lecz w naszym przypadku wygodniejsza i lżejsza jest wersja Express, a do prób i tworzenia wersji rozwojowych e-usługi w zupełności wystarcza.
    6. Drukarka, fax, skaner – bez tego urządzenia trudno byłoby prowadzić jakąkolwiek działalność gospodarczą. W chwili obecnej posiadamy taki sprzęt i choć jest monochromatyczny, to znakomicie spełnia swoją funkcję. Regenerowane tonery nie są drogie (koszt kopii wynosi około 10 gr. za stronę) i co najważniejsze, sprzęt działa w sieci i jak dotąd nie zaskoczył nas ani niespodziewaną awarią ani zacinaniem papieru podczas pracy, więc nie warto szukać innych rozwiązań. Działa, więc niech tak zostanie.
    7. Pomieszczenie biurowe wraz z podstawowym wyposażeniem i usługami komunalnymi. W naszym przypadku działalność gospodarcza prowadzona będzie w niewielkim biurze o powierzchni około 22 metrów kwadratowych, w którym bez problemów mieszczą się wszystkie wymienione sprzęty. Biuro to jest poza miastem, więc czynsz jest niski i na dodatek proporcjonalnie wchodzi do różnych realizowanych przez nas projektów.
    8. Samochód. Wbrew temu, co mówią puryści spod znaku e-usług, nie można ich efektywnie sprzedawać bez posiadania środka transportu. Większość umów z klientami po omówieniu ich zdalnie będzie pewnie finalizowana w ich siedzibach, więc możliwości sprawnego poruszania się po Polsce to podstawa. O ile w późniejszym okresie rozwoju biznesu leasing auta pewnie stanie się koniecznością, lecz na tym etapie wystarczą paroletnie samochody, które mamy. Grunt, by bezpiecznie zawiozły nas na miejsce i z powrotem do domu, bo na to czekają nasze rodziny.
    9. Inne. Kupując Microsoft Action Pack zyskaliśmy również prawo do korzystania z aplikacji takich jak Microsoft Project Manager, które uważam z genialne narzędzie wspierające proces zarządzania projektem. Wprawdzie nie jest ono dedykowane do pomocy przy korzystaniu z metodologii AGILE, ale i tak rozwieszony na ścianie wydruk z Gantta daje dzień po dniu informację gdzie jesteśmy z postępem realizacji projektu, czy też konkretnych innych projektów realizowanych na rzecz klientów. Tak więc, choć nie jest to oprogramowanie koniecznie potrzebne, to osobiście bardzo chętnie na co dzień z niego korzystam w pracy.

Podsumowując. Jakkolwiek wierzę w tzw. karierę pucybuta, to jednak rozwój biznesu opartego o sprzedaż e-usług wymaga włożenia w to nieco grosza zarówno na starcie jak i w trakcie działalności do czasu, gdy przychody ze sprzedaży nie przewyższą wkładu oraz sumy wcześniej zainwestowanych środków. Start biznesu bez zaplecza finansowego grozi paraliżem już na samym początku prowadzenia działalności, a skuteczność egzekucji należności przez ZUS o czym przekonałem się osobiście może budzić podziw. Tak więc, by biznes ruszył musimy mieć (i mamy) niezbędne zasoby nieosobowe do przygotowania zarówno produktu jak i działalności operacyjnej.

 

Słowa kluczowe:, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Trackback z twojego serwisu.

Komentarze (2)

Pozostaw komentarz

%d bloggers like this: